1.4.3 CARA BACK TO BASIC PART 1...CHAT BERSAMA ABG GEAT

faizul | Monday, November 28, 2011 |

ABG GEAT;- tbst ni tak susah
tapi, bila dh dicampur aduk dgn mcm2 kefahaman
bukan masa kami semua sama2 0 dulu

ABG GEAT;-maksudnya timing u tak berapa lucky
nampak cm susah
keliru dgn photo2 yg diaorang send
TBST ni sebenarnya untuk newbiepun..memang x susah
sb tu usaha saya,nak tune cara U blajar balik
ke BASIC
sb saya dan bg din nampak u ni ada usaha
rugi kalau orang cm u ni tak berjaya jadi master
sb kualiti kuat berusaha ni yg kami nk cari


JOE LABU;- ooo
trima ksih bang
sy akan cuba perkemaskan basic

ABG GEAT;- u boleh tak..ikut nasihat saya??
boleh tak u study basic no 1 balik?



JOE LABU;- cara die mcm mn bang
?
sy nmpk..
krgka kerja no1...psal ms cs bank
dh cukup jelas

ABG GEAT;- iyeke?
boleh saya test u?
boleh tak?

JOE LABU;- blh
yg kritikal nye ms jam 5 & jam 10mlm je
kena kaji balik bila ms blh OP...bila ms xleh OP
kalo cs bank kuar jam 5 & jam 10mlm

ABG GEAT;-  hehe
itu teknikalnya
mana pemahamannya?
saya tak nampak alasan ni u faham no 1 kk bab masa lg

sori..ni saya nk dngar u ni
ngajar

saya nk tune balik u
cara betul belajar

ABG GEAT;-  bab 1
masa
apa yg u faham tentang masa?
bukan masa dlm kerangka kerja
tapi fahami soalan saya
MASA BANK MELABUR?

JOE LABU;- erm...
yg sy nmpk...bila startnye sydney open...lon open..tokyo open...n us open
tp yg kukuh...kat lon open n us open
nk jwb ape lg ek??

ABG GEAT;-  se...
MASA BANK MELABUR
apa yg u faham
u dah jawab td advance
betul
tapi mcm pokoklah
u dah petik buah
tapi u tak tahu akarnya dari mana

ABG GEAT;-  ini bukan basic
sb tu saya kata u masih x ada kekukuhan dlam basic
jadi akhirnya

u nampak tbst ni sesuatu YANG SUSAH
soalan simple je
nk tgk sudut senang...

JOE LABU;- mcm mn yea..

ABG GEAT;- teliti jawapan saya
MASA BANK MELABUR, ADALAH MASA BANK MEMBUAT KEUNTUNGAN DALAM MARKET
..itu aje
simple
kenapa bank memerlukan masa untuk melabur?

JOE LABU;- erm..
teori mcm ni yg ssh nk jwb
huhu

ABG GEAT;- ishhh
susah apenye
relax
jawab simple je

JOE LABU;- kalo fikir logik
candle nak naik turun bergantung pd masa
jd memang bank perlukan masa yg ckup utk melabur

ABG GEAT;- JAWAPANNYA: BANK MEMERLUKAN MASA UNTUK MELABUR KERANA UNTUK MEMASTIKAN DIA TIDAK KALAH DALAM MARKET

apa jawapannya? u jawab tgok
cari jawapan sesimple mungkin

ABG GEAT;- KENAPA BANK TAK KALAH DLM MARKET?
ITU SOALAN SAYA

sebab
IA MELABUR DALAM MASA

sbb bank ade kepakaran
BANK GUNAKAN MASA

menbuat perkara sama berulang2 kali

UNTUK MEMASTIKA IA TAK KALAH DLM MARKET
teliti jawapan saya diatas
inilah cara study basic sebenar

ooo
bukan start kalau candle saiz itu ini

JOE LABU;- sy nmpk ape yg abg cuba smpaikan
untuk tawan gorila ni
u kena tau apa sifatnya
mksudnya sy kena kemaskan filosofy

ABG GEAT;- semua ni saya petik dari bab aliff baa taa
kerangka kerja tbst dulu
ooo

jadi
berpandukan jawapan2 saya diatas atas beberapa persoalan
u dah kenal tak bank ni?

rasanya tak
sbb die menyembunyikn pelaburan die

ABG GEAT;- soalan2 saya diatas adalah methodology
u kena terangkan sehabis ringkas
jawapannya
bukandetailnya
sb u tak research lagi
so
mustahil u boleh bgtau saya 4 jam sideway batal dan sebagainya

ABG GEAT;- itu bukan lagi basic
faham tak basic sebenar tbst ni?

hanya dari soalan berkaitan MASA ja, u dh nampak serba sedikit bank ni mcmana

JOE LABU;-  tp yg sy nmpk basic tbst
ade kat
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.117998781598973.15893.100001665564458
n
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.119112511487600.16927.100001665564458
n
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.119109278154590.16924.100001665564458
sy kena fhmkan dgn detail lg la psl ni
smua

semua contoh ni

betul x bang?

ABG GEAT;- dah merangkumi semua bab
ini bukti2
bab terakhir dalam kajian
apa yg u dapat dlm all market
untuk basic
u x perlu pening2 tgok ini semua dulu
ini selepas u faham kesemua bab 1 sampai 6
baru u start tgok


JOE LABU;-  erm...
takde source ni...
mcm mn nk study basic?
abg dulu study mcm mn?

ABG GEAT;- saya study sebulan
hanya bab masa sahaja
bab lain x tgok langsung
ini rahsia saya
dan wife saya

JOE LABU;- caranye pulak mcm mn?

ABG GEAT;- saya timbulkan soalan2 td lah
kemudian saya cuba jawab seringkas mungkin
kenapa bank melabur
sb bank nk untung
itu je

kemudian
saya tanya
apa bukti bank buat untung?
saya jawab bank mesti melabur besar2 dlm market
..
itu je
hihi

ABG GEAT;- ooo
mksudnye...abg timbulkan soalan sndiri
sdiri
n jwb sndiri

ABG GEAT;- ini...saya tak tgok lg ni bab 2
saya koyak bab 2 tu
saya tak tahu apa2pun yg tertulis d situ
saya x bohong

ermmm

sb saya ikut tertib
masa saya study bab 1
ada kawan
tanya saya saiz candle

so saya tumpu bab 1 jela
sebulan
masa
soalan saya masa study semua berkaitan masa
tak ada sangkut langsung bab saiz candle ka
warna market ka
horizontal ka
tapi dgn cara saya ni
saya dapat satu kesimpulan dan pemahaman basic yg hebat

kemudian
saya tanya jugak soalan yg susah sikit
apa bukti bank buat untung dgn masa?
ahah
..
teka apa saya buat


erm

disini, barulah saya mula buka market

mcm mn nk jwb
buka market tula jawabnya
dah semingu
baru buka market
klau org lain 2 hari ja dh masuk bab batal

ehhehe
jadi atas soalan2 sayatu

dh bukak market...

saya susun semula
saya cari jawapan
seringkas mungkin

baru nmpk masa bank melabur tu

saya tak cari jawapan yg komplikated
SAYA CARI JAWAPAN DIMANA BUDAK2 TADIKAPUN DAPAT FAHAM
itu cara saya

saya tgok bentuk market
masa2nya
dari pagi
hingga malam
saya belum kira lg saiz candle ni
saya baru tgok2 je..ada x candle besar
SAYA BELUM LG KIRA SAIZ TU. CUMA PERHATI JE SECARA KASAR
ada candle besar, saya catatkan masanya
saya buat ni..berulang2, nampak candle besar je, tangkap, catat
nampak ..catat
anak sayapun boleh tunjuk saya mana candle besar

abohh
tuuu
hehehe
inila basic antara basic

JOE LABU;- ooo
detail betul kajiannye
maksudnya abg listkan smua cs bsr

ABG GEAT;- ye
pd masa mn..
saya lihat je
semua lah

hanya masa je

kesan candle besar
bkn hari

apa2 candle pun
yes
ooo

JOE LABU;-ok bang
trima ksih
sy fhm dh secara kasar...mcm mn
nak perkukuhkan kena study...
back to basic
hehe

ABG GEAT;- INI BG DIN ISTILAHKAN
...
PENGUKUHAN BASIC
cari alasan yang kukuh

" betul ke dengan candle besar je bank buat untung??Candle kecil tak ke?"

JOE LABU;- untuk dptkan bukti kukuh
berapa byk sample abg test?

ABG GEAT;- dari tahun lepas
dlm satu satu
u bayangkanlah
kerangka

JOE LABU;- fuhh

ABG GEAT;- u nk jadi master x?
atau u nk jadi trader yg kalah menang je?

JOE LABU;- mesti nk jd master bang
skg ni msih lg ade lost
sbb tu sy blum depo
sbb sy yakin...
sy belum mahir lg

u lost
tau sb pa?

u lost sb u nmpak,kaki itik dan ayam ni sama
padahal jauh beza
maksudnya
u kata u study
tapi u dah prove dh ke hasil study u di demo market??
apa keputusan hasil result u
?
bila u test
u masih kalah
maknanya hasil study u tak kukuh

u kena back to soalan basic balik
pastu u test lg

JOE LABU;- esok sy start dgn kk no1

ABG GEAT;- saya nk bgtau
jika u study bab 1 je
saya x tipu
saya kenal bg din
kalo ms study no1..sy listkan terus smua skali detail psl cs bsr tu....mcm jam berapa..tarikh..hari
bg din bukan suka sgt yg jenis nk advance2 ni

bila nk msuk no2...
asalkan
sy refer cs bsr tu je
jangan lari dari tajuk
tak pyh pening2 cari lain dh

u akan jadi cm saya
sb saya ada prove

klau study advance
nk capai target trade 100usd 1pip bkn sng
kalo basic tak kukuh

diaorg ada prove x diaorg sebenar berjaya?
jika trade advance2 ni
bg bg din
dia bukan minat sgt dgn jenis2 cmni
dia suka kualiti
dan basic kualiti
menang beribu pips
tak semestinya berjaya
sebulan 2 ni
kalah juga
jadi mana buktinya?
saya boleh jawab balik
tertib u all blajar semua salah

ms kalah mula slhkan emosi
basic x kukuh trus ke advance

faizul..jika dari awal2 lg u ada kesedaran ni..rasanya u lg hebat dr rafiq
tp silap u
u jadikan tbst ni mcm terlalu kompleks

JOE LABU;- takut sy
abg pndang tggi sgt kat sy ni

ABG GEAT;- saya x pandang tinggi
saya cuma menghargai usaha u

latihan kena buat
latihan x kena carapun susah

JOE LABU;- smbil2 keje esok...sy cuba fkir
soalan
ttg no1
lgpun keje sy rilek je
lepas tu sy sms abg...
soalan yg sy buat
tkut soalan slh
ke @ adv plk

ABG GEAT;- u buat soalan, mesti jgn lari dari tajuk masa
penting tu
bila u dh puas hat
u pakai soalan tu
u dapatkan bukti

yg jawapan u betul dgn market forex ni
dari situ u dah boleh start stufy kefahaman

koyak no 2 tu
klau per.lu
tertib
kna kut
emosi kna jaga

JOE LABU;- hehe
bab horizontal pun sy tak tau jgk asasnye
tp xpe
sy cuba wt no1 dlu
baru cite no2 n sterusnya

ABG GEAT;- ingat
jgn paksa2 diri
study
enjoy life u
tirulah cara org pro study
ada masa, u studykah
buat jadual study
x ada, u relax, tenangkan otak, guna minda separa sedar
bayang semula candle2 besar

JOE LABU;- ok bang
erm...
utk permulaan sy rasa sy nk kaji eu 6bln dlu
ke nk 1thun..

ok
terpulanglah

ABG GEAT;- kalo 6bln
takut tak menyeluruh plk
market awl tgh n ujung thun bkn sama
kena 1 thun jgk mcm ni

u nk cari candle besar je kan?
kemudian masa

JOE LABU;- sy nk cr cs besar...catat detail
masa...hari
berapa pip
ape lg yg abg rs?
perlu tmbh?

ABG GEAT;-  dari nov hingga mei, candle mula pada jam 6 pagi
yg lain jam 6
pips tu jgn

tgok bentuk dulu
penting
dlm market
dari jauh u dh dpt tgok ada candle besar
walaupun x kira saiz
inilah yg zanger study
chart pattern
u bahagikan market kepada 4 sesi
1) pagi
2) petang
3)malam
4) jam 11 hingga jam4 pagi
tgok apa yg berlaku di setiap sesi
berapa kerapkah candle besar muncul
contoh
katakan 2010
sesi pagi, candl ebesar muncul 13 kali
sesi petang 40 kali
sesi malam 25
sesi no 4 8
mcm tu lah
ok

JOE LABU;-  ok bang
faham
trima ksih bang

Post Comment