1.1 ALIF BAA TAA TBST FOREX

faizul | Saturday, November 26, 2011 |











ALIFF BAA TAA FOREX TBST 

Ada beberapa kawan bertanya ...mcm mana menganalisa market...saya fikir tak baik menghampakan harapan org..siapa lah kita ni ...Ada kawan tanya berapa bayaran utk belajar...saya fikir.fikir doa dan nikmat..kurniaan..rahmat dari ALLAH SWT lebih besar nilai dari duit...ingat!!! HIDUP NI SEMANTARA AJE...

December 7, 2010 at 10:32am
SENANG AJE...menganalisa,seterusnya memahami market ni..mcm mau ngaji AL Quran...tak kenal huruf ALIF..BAA..TAA..mcm mana mau ngaji AL QURAN....tak kenal A..B..C...mcm mana mau membaca...mcm cerita P Ramlee.....surat bahasa melayu.....azis ...kata..sekali SYAIR la..sudin kata ...dia tulis araaab....ramlee tak bunyi langsung...tak kenal huruf...baru kenal forex 3h..1 bulan...2 bulan ..terus trade real akaun..guna pulak TOK BOMOH MENGARUT ( indicator la)...LICIN..Top up...LICIN...Top up lagi...LICIN...mcm- mcm TOK BOMOH di guna...EMA..RSI..MACD..BRAIN..STOCH..MA..ADX..BOLINGER..DINAPOLI..FIBONACCI..kejap menang..kejap kalah..last  LICIN...sambung esok insyALLAH....

December 7, 2010 at 10:32am
kita bincang 3 perkara saja...1. Tok Bomoh 2.bank 3.Forex...kita bincang satu satu...Tok Bomoh ni jika di lihat dari ilmu antropologi (secara ilmiah)..ia adalah budaya (hasil pemikiran manusia)...soalnya ia adakah satu ILMU...semua org tau...kepentingan ILMU utk membuat suatu perkara..saya tak mau ulas...ILMU ni jika di lihat dari Falsafah (secara ilmiah)...ia adalah benda/perkara yg dihasilkan melalui penyelidikan...kemudian di uji..berulang ulang kali...terbukti kebenarannya DAN bila orang orang lain menggunakan nya hasilnya tetap sama..Jadi Tok Bomoh ni apa..soalnya adakah ia termasuk dlm kategori ilmu....dia memang di hasilkan dari penyelidikan manusia ..di uji...sekejap ia benar..sekejap ia salah DAN bila orang orang lain mengunakan nya ..hasilnya berbeza beza...hasil kaji selidik 90 ke 95 % ..trader menggunakan jampi nya....keputusannya ..TKO...rumusannya ; Tok Bomoh (indicator)..bukan suatu ILMU dlm perniagaan Forex...BAHAYA!!!!!!...umpama SENJATA MAKAN TUAN...fikir fikirkan..selamat beramal..


December 7, 2010 at 10:32am 
‎2.BANK...... ................apa........................siapa....................satu intisusi kewangan yg mempunyai dana yg besar dan di urustadbir oleh sekelompok manusia yg berpendidikan (pakar) dlm bidang tersebut... ..mereka ..berILMU ..BERPENGALAMAN ..LUAS....dan lebih penting ..mereka ..terbukti ..BERJAYA..fikir secara rasional ...kita percaya siapa..TOK BOMOH kah atau bank...sambung nanti..

December 7, 2010 at 10:32am 
Oieh kerana Bank di urustadbir oleh org yg pakar dlm bidang ini..mereka mempunyai beberapa prosedure yg penting antaranya: 1.hari melabur 2.hari close akaun 3.jam jam nya melabur 4.market 5.mereka telah menetapkan satu kadar MINIMA ....setiap kali membuat pelaburan supaya dpt mengawal halatuju market ...minima 2 jam..3jam...ke 7jam...dari sideway market ...bila London open atau us open tiba tiba market bergerak pantas ( terbang) ..ujud candle besar (TF H1)...jam ke dua...bila size candle besar tadi sama atau melebihi size MINIMA bank (ini kena study)...kita trade bersama sama mereka...SIAPA MEREKA ?......mereka adalah sekelompok manusia yg memiliki ILMU dlm bidang ini....SIAPA MEREKA ?......SIAPA INDICATOR ?.....mcm langit dan bumi....fikir fikirkan dan selamat beramal....sambung nanti..

December 7, 2010 at 10:33am
‎3.FOREX.....?.... forex ni...apa dia...minatang apa?...ada ekor ka...tanduk...kaki berapa kah...sifatnya (tabiaat) mcm mana...ular menjala...r ka....mcm beruk ka (kejap keatas kejap ke bawah)....soalnya anda kenal tak forex ni....ok lah...saya ada cerita tentang perkara ni.....saya ada kwn..dia kata dah baca buku yg tebal tebal tentang forex...baca sekali..tak faham..baca..baca..baca ...ulang...tak faham jugak....jumpa saya...saya terangkan hanya beberapa minit...saya nampak mcm dia tak percaya...hairan...begitu mudahnya mengenal forex ni...kisah 2...kwn saya trade dari mlm sampai ke pagi..tak tidur..hingga anaknya bangun..kata pd dia...tahan juga mata bapak.....bila saya terangkan beberapa minit saja,apa forex...dia pukul dahi....sambil kata BODOH.....ni lah akibat bila buat keja ..tak ada ilmunya....fikir fikirkan...ambil teladan dari kisah ni...sambung

December 7, 2010 at 10:33am 
Saya tetap berpendapat ....mengelirukan utk terangkan APA FOREX NI...i? melalaui tulisan....nanti jadi 4 org buta pergi mengenal seekor gajah...yg raba kaki kata gajah mcm tiang...yg raba perut kata gajah mcm dinding...yg raba gading kata gajah mcm tanduk...yg raba belalai kata gajah mcm tali/hos.....JADI LAWAK PULAK...KELAKAR....MENGARUT....jika face to face...kejaaaaap saja dah nampak ..apa alif....apa baa....apa taa ...forex ni..mcm mana ya ?

December 7, 2010 at 10:33am
Antara isi penting dlm bab forex ni : 1.RUPA / WAJAH...(jam jam terjadi...sizenya...) 2.TABIAT/SIFAT 3.TRICK 4.REPAIR 5.KEKUATAAN HARIAN 6.PEMBATALAN NYA....entah apa punya minatang ni....nampak mcm senang...konon boleh buat kawan..tum...pang makan... tak kenal/faham forex...dia akan berubah menjadi seekor binatang....you all tahu tak apa perangai seekor binatang...1.Dia suka makan seorg diri...tak bagi makn kawan lain (singa..harimau) 2.Dia makan kawan kawan dia (trader la) 3.yg paling buruk perangai dia...dia suka mempermain mainkan ...seronok dia...sebelum dia makan (kucin dgn.cicak..tikus)...mcm kisah kwn saya tadi...tak faham apa forex ni...satu mlm tak tidur ...di permain main/diperbodoh bodohkan oleh forex dan akhirnya baru lah di makan forex....nampak tandanya ke buy...kita pun buy...tak lama dia berubah jadi minatang...dia pun ke sell ..makan kita...fikir fikirkan ..selamat beramal..

December 7, 2010 at 10:33am 
maaf...saya menerangkan berbentuk kiasan kiasan...alasan saya ...tahap penerimaan/pemahaman antara seorang individu dgn yg lain tak sama...tahap pendidikan pun, berbeza beza..




December 7, 2010 at 10:33am 
Atas alasan utk memenuhi HARAPAN...MENGEMBIRAKAN ...kawan kawan....walaupun sukar...saya cuba menerangkan nya...

December 7, 2010 at 10:34am 
jgn tengok apa saya buat....nilai apa alasan alasan saya...logik...rasional...tak....saya ada 2 kawan...si A kata ..dia pengalaman 7 tahun dlm forex ...cakap boleh TAHAN ( org lama)...say tanya dia satu soalan simple ( asas)...APA FOREX?.......dia jawab ...jual beli matawang...bla...bla ...bla...saya ulang lg APA FOREX ?..sama aje jawab dia...satu si B...pengalaman 15 tahun dlm forex..mula mula dia yg bimbing saya...trade sama sama....Bila saya tengok...tengok...tengok keadaan fizikal mereka ...bila saya teringat saya kasihan...keadaan mata mereka....badan mereka...tak boleh sembunyi...JAHAT juga forex ni kata hati saya jika tak faham...Apa dia forex?...Saya melihat forex ni dari sudut yg berbeza ...saya tak melihat dari definisi dia...rupa dia...(pasti tak faham)..walau pun baca buku tebal tebal..tak faham ulang lg..ulang lg... dah pengalaman 15 tahun dalam forex (org lama)...tak kan nampak...AZAN....sambung...printah ALLAH SWT maha besar...yg lain semua kecil...

December 7, 2010 at 10:34am
contoh lain...gitu juga jika kita mahu mengenal TUHAN kita...org ramai melihat dari sudut membaca...tak kan nampak nampak kebesarannya...kita kena melihat dari sudut yg berbeza...iaitu berfikir..berfikir...dan merenung (BERTAFAKUR) ...5 ke ...10 minit setiap hari atas ciptaan ciptaanNYA.....lama lama kita akan merasa dir ini terlalu kecil...kesannya jika kita berbuat dosa kita akan menangis..hati mengeletar ketakutan...walaupun tak nampak ..tapi kita kenal SIAPA TUHAN kita....kebesarannya.kekuasaannya,kehebatannya,keagungannya,kemuliaannya...bukan wajahNYA...sambil sambil kita cerita dunia ini..kita jgn lupa mengingat PENCIPTA dunia ini...fikir fikirkan selamat beramal..sambung..




December 7, 2010 at 10:34am 
saya akan bahagi market forex ni pada 2 keadaan saja....supaya mudah di fahami... 1.forex kosong 2.forex bersama bank...ok..Perhatian : saya akan fokus hanya pd matawang gbpusd...eurusd & usdchf... 1.Forex kosong......Apa sifat si...fat dia....masanya....sizenya...bila kita mengkaji sesuatu perkara berkaitan dgn sifat/tabiat...secara ilmiah antropologi...iaitu satu perkara/keadaan yg berlaku secara berulang ulang....lazimnya...kebiasaannya...yg berlaku sesekali di luar kebiasaannya ini bukan sifat dia...saya mengumpamakan market kosong ni ..sifat dia mcm binatang (3 sifat binatang)...saya fikir binatang paling sesuai ..GORILA....kejap panjat pokok...kejap turun ke tanah...di makan kawan kawan dia yg lebih kecil...dia kejar (main main) dulu..dia tangkap baru dia makan...bila forex jadi gorila...sifatnya 1jam naik 1jam turun..2jam naik 2jam turun..3jam naik 2jam turun ..4jam turun 2jam naik ...suka dia sambung....

December 7, 2010 at 10:34am
 size (TF H1).......lazimnya candlenya kecil kecil....antara 5..10..15...20..30 pip 1 candle...kejap turun...kejap naik..kenapa jadi begini...market kosong....(jika ada pelabur pun sikit tak dpt menguasai market)...

December 7, 2010 at 10:34am 
MASA.....lazimnya...(waktu M sia).....6 am....ke...2 pm dan 12 tengah malam ke 6 am....KENAPA ....senang aje jawapan dia....di Malaysia waktu bekerja 8 am ke 5 pm...di Eropah...London waktu bekerja 4 pm ke 12 tengah mlm....dan kita trade matawang gbp...eur..chf...

December 7, 2010 at 10:35am
MAAf...saya tak menafikan ada juga masa masa tertentu sifat/kebiasaan ini berubah semantara....lepas tu ia balik asal dia jadi mcm Gorila...kejap panjat pokok (BUY).....kejap turun ke tanah (sell)...siapa siapa berani trade waktu ni (waktu ...forex bersifat Gorila)...dia akan di permain mainkan...di perbodoh bodohkan...letih/penat/mengantuk/ketakutan/gembira sekejap/resah semula...baru lah DI MAKAN..(rugi)...kita insan mempunyai AKAL...guna lah AKAL kita secara KRITIS...dalam apa jua bidang dlm hidup ini......kita YAKIN akan kehidupan AKHIRAT....bertemu TUHAN YG MAHA ESA...tapi tak mahu mendirikan solat....Adakah anda TERFIKIR apa kah perasaanNYA pada anda....dan bagaimana perasaan anda pada masa tu (takut).....fikir fikirkan...selamat beramal..

December 7, 2010 at 10:35am
rumusan nya....jgn trade forex dari 12 tengah malam hingga 3 petang ( waktu malaysia)...forex lazimnya bersifat mcm seekor GORILA...dia akan mempermain main/memperbodoh bodohkan kita...akhirnya dia makan kita..kejap ( 1 atau 2 jam) buy...ki...ta buy...dia tukar jadi GORILA...kejap sell.....bila kita sell....baru untung sikit ...dia buy..pulak...guna pulak TOK BOMOH MENGARUT.....NGAM PUNYA...MENJADI...perasaan kita mcm beruk kena belacan (lompat lompat...berdebar berdebar)....cari lg tok bomoh lain...sama jugak...cari lagi....sama jugak...KENAPA...tahu forex (definisi/erti)....tapi tak kenal/faham forex...sama lah seperti....kita tahu menyebut,bercakap kalimah La illa ha illALLAH......tapi hati kita kosong.....tiada kebesaranNYA.......fikir fikirkan....selamat beramal..

December 7, 2010 at 10:35am 
‎2.B A N K DAN FOREX ................................................ saya dah terangkan ....apa .....siapa...dan kekuatan Bank...ok.Kita fokus kepada motif/matlamat..Apa motif bank....ya ..keuntungan..apa motif kita...ya......keuntungan....2 benda yg BERBEZA tetapi melalui JALAN yg sama dan mempunyai MOTIF yg sama.Di satu pihak (bank) memiliki segala galanya....di satu pihak (saya dan anda semua)...tepuk dada fikir di kepala..ok lah utk lebih faham.Saya umpamakan forex ni macam LAUTAN YG BERGELORA..kadang kadang ombaknya naik mengunung 50...70...120..meter....kadang kadang Alun nya menurun 80...150...170..meter...OMBAK yg besar dan ganas...kita mempunyai satu motif iaitu hendak belayar ke sebuah pulau di sebelah lautan tadi...kita hanya ada sampan/perahu kecil aje..muat utk satu org saja..jika kita tidurpun tak boleh meluruskan kaki terpaksa membengkok...jika kita cerminkan diri kita dan bandingkan dgn keadaan lautan tadi...guna logik ..MUSTAHIL....MUSTAHIL...risiko karam/gagal lebih tinggi dari berjaya....kita pun duduk termenung..tak berani belayar...kita dengar dengar byk org yg mencubanya dah KARAM...dalam kita berfikir dan termenung tu...kita teringat YANG MAHA KUASA...kita berdoa...berdoa...berdoa...dgn RAHMATNYA...tiba tiba kita ternampak sebuah kapal yg begitu besar yg mempunyai motif yg sama...bila diselidiki/teliti (lebih 1 tahun)...kapal ini akan belayar ...ada hari harinya..jam jamnya..keadaan laut/angin yg macammana...dah belayar tapi balik semula (batal)...dan kita dengar dengar kapal ni tak karam...ada saja kita nampak minggu minggu...dia terbukti Berjaya....kita hanya 2 pilihan ...1. Jumpa TOK BOMOH (tanya dia apa nasib kita)...dia jampi jampi...dgn keyakinan ini...kita pun belayar dgn perahu kecil...2.kita TUMPANG kapal besar tadi...kena faham kita hanya PENUMPANG (duduk relax aje) boleh minum teh..alicafe..makan roti..duduk santai santai...pergi solat ke masjid...dah 1jam...2 jam kita pun sampai...1 titik peluh pun tak keluar....fikir fikrkan ...selamat beramal....sambung

December 7, 2010 at 10:35am
lepas ni...saya percaya...inilah topik yg ingin di ketahui ...MCM MANA MEMASTIKAN KITA TUMPANG KAPAL BESAR YG BETUL....tau tau kapal lanun (nya..ya kita)....saya sedang memikirkan macam mana menyampaikan secara mudah di fahami...berkesan...supaya semua rakan rakan yg memiliki perbezaan pendidikan...pengalaman...dpt memahami dgn betul.......mana kapal lanun....mana kapal (BANK)...sebab rupa/zahirnya ...sama/sebiji.....SENANG AJE...kawan saya kata ...BUTA BUTA NI....(kiasan...terlalu mudah sangat)....beri saya sikit masa....sambung

December 7, 2010 at 10:35am
sebab itulah...bila saya SEDAR..saya dpt penemuan ini dgn RAHMATNYA...saya tidak sekali kali akan menetapkan satu kadar/nilai pd perkara ini utk belajar...saya tidak akan jualbeli perkara ini..sebagai tanda bersyukur padaNYA....syaratnya mudah...dia muslim..tu aje..

December 7, 2010 at 10:36am 
Bis milla.....KERANGKA KERJA UTK EUR USD... 1.Masa candle besar terjadi ; 3..4.& 5 pm London Open dan 8,9 & 10 mlm.......US open (waktu Malaysia) . 2.Size candle besar ;(TF H1) 32 KEATAS (sideway market sebelumnya tidak melebihi 20, minima 3 jam sebelumnya)..size kedua..42 KEATAS....(jika sideway market atas 20 tetapi tidak mellebihi 50, minima 3 jam ) 3.Hari ; Lazimnya hari SELASA ,RABU & KHAMIS dan kadang kala isnin & jumaat...lama lama nanti faham la ni.. 4.Sideway market ; 1.minima 3 jam sebelumnya....cantik 4 jam...tidak ada candle besar yg melebihi 50 ....lebih lama sideway market cth 7 ...10...13 jam lebih baik.2.Antara candle 3 atau 4 jam sebelum candle besar WAJIB ada salah satu warna yg berbeza (merah atau hijau)....cara sukat candle ....guna open TOLAK close.....high & low tak guna....bab 1(50%).....peringkat peringkat...tak boleh sekaligus....you all rujuk di photo nanti..apa maksud saya...ok...tajuk MARKET EUR USD......sesudah saya terangkan beberapa photo nanti ,saya akan berikan masa,tarikh,hari ...bank melabur dari mei 2010 hingga 24/09/2010....buat homework..rujuk photo..



December 7, 2010 at 10:36am

Bis milla....dari kaji selidik saya...byk rakan rakan tertanya tanya...mcm mana kita tahu bank sedang melabur pd masa tu..ok ..lah.Jika kita mengkaji antara bank dan forex ,kita akan temui satu TEORI..''.Kekuataan pergerakan market forex ......BERKADARAN dgn jumlah dana yg di labur oleh bank.''...maksudnya begini...jika bank melabur katakan 10 billion...market bergerak mcm biasa saja...katakan 50 billion...market tetap mcm biasa aje...katakan 100 billion ..maka barulah market bergerak mengikut halatuju bank...jumlah dana ini baru lah bank dan forex ada kaitan...DAN menjadi satu prosedure bank bahawa mereka akan melabur MINIMA 100 billion setiap kali melabur...jika mereka menambah jumlah pelaburan mereka cth..130 billion maka market akan bergerak lebih kuat (candle lebih besar)...jika 150 billion...candle bertambah besar lagi...berpandukan TEORI dan PROSEDURE bank ini ...maka dgn kefahaman ini maka kita pun boleh mengesan kehadiran bank di pasaran forex...iaitu dgn cara MENETAPKAN SIZE MINIMA CANDLE .........dan jika ia melebihi size candle tadi maka kita faham bank sedang melabur...sebab apa...simple aje selain bank tiada siapa boleh menguasainya...DAN ...jika kita mengkaji forex (kosong)...hanya forex saja...kita akan faham berapa saja size candlenya utk 1 jam....5...15....18..10...12...22..27..24..SENANG AJE..sebab tu candle besar kadang kadang sampai 50..65..78..tapi kita FAHAM BANK SEDANG MELABUR....Tapi jgn trade dulu guna kerangka kerja ini...ini baru 50%......ada dua bab penting lagi 1.masalah trade ikut bank 2.pembatalan market.....WA ALLAH HU ALAM.....sambung..HANYA PADANYA KITA BERTAWAKKAL...DAN ...SUJUD..

December 7, 2010 at 10:36am
UTk makluman kepada rakan rakan yg baru mengikuti ruangan ini,ni adalah ulangan kali ke 2 dari fb lama saya...alasan saya mudah aje..saya gagal memberi penerangan dgn baik dan berkesan menyebabkan ramai yg tak dpt memahami dgn baik trade bersama bank ni...saya meletakkan kelemahan tu pd diri saya..supaya saya dpt bermuhasabah/mencermin diri saya...di mana silap saya...dan berusaha utk memperbaikinya....sebab tu dlm beberapa hari ni saya berfikir dan terus berfikir utk mencari di mana kesilapan saya tu...Saya bole ambil jalan mudah...dgn meletakkan kelemahan tu pd you all dgn berbagai alasan/tohmahan yg di fikirkan masuk akal ...tp itu bukan diri saya...Ada juga hikmahnya dulu saya pernah jadi tenaga pengajar dan kelayakan saya pun dlm bidang ini...ya,... saya fikir dgn sedikit pengetahuan dan pengalaman di bidang ini saya cuba akan gunakan di sini....insyALLAH swt..

December 11, 2010 at 1:31pm
Permasalahan pokok :Kenapa terlalu sukar memahami Trade bersama Bank ini wlaupun telah di berikan panduan secara terperinci (berbentuk angka) dan penerangan melalui photo photo yg byk dan jelas sekali...malahan berulang ulang perkara tu berlaku...Setelah puas saya berfikir...buat kaji selidik...menganalisa...akhirnya saya dpt penemuannya...simple saja rupanya...TERTIB BELAJAR....Saya belajar market ,menganalisa,memahami dan akhirnya menemui Trade bersama bank ini menggunakan Tertib belajar yg betul...tapi kesilapan saya ,saya tak bagi tahu/kongsi dgn you all...ok..


PENULIS: JAMUDDIN HJ SULAIMAN


\


Post Comment